Alternatív
Lehetőségek Művészeti Akadémia
és
a Jövő Zenéje Tehetségmenedzselési Program
Mivel
a személyes és a digitális térben is nagy érdeklődés mutatkozott ALMA Közösségi Zene Ház Projekt – COncerto
DEbrecen Dalház divíziós edukációs előadásaink iránt – amely csak a blogon
sokezer nézettséget ért el csupán 3 hónap alatt – és személyesen is többször
kérték foglaljam össze a lényegét úgy döntöttem engedek a kérésnek, hátha
másnak is megjön a kedve az enyéimhez hasonló innovatív alapító ötletek gyakorlati
megvalósításához. J
Ha egyszerűen szeretném
magfogalmazni mi is az ALMA, azt mondom:
Lényege: új módszerek alkalmazása
új eszközök segítségével.
Az
ALMA Akadémia 2017-es indulásakor két projekthelyszínen kezdte meg működését; önálló művész-tehetségmenedzselési programmal és digitális
tantervvel rendelkezik elsősorban a zenei tehetségek korszerű fejlesztése
érdekében.
Az akadémiára
történő bekerülés feltétele, hogy a résztvevő rendelkezzen azonosítható
tehetségjegyekkel, amelyeket egyedi szempontok szerint határoztam meg.
Tehetségazonosítás az
ALMA Akadémián:
Ahhoz,
hogy egy zenei tehetséget az infokommunikációs kor elvárásai szerint
azonosíthassunk az alábbi szempontok közül legalább egynek teljesülni
szükséges:
-
Kiemelkedő zenei teljesítmény
-
Önálló szerepvállalás és tapasztalatszerzési szándék
-
Társadalomkulturális érzékenység
-
Készségszintű művészi alapfunkciók
-
Sikerkereső, alkotó személyiség
-
Közösségi hasznosulású kreativitás
-
Sokoldalú megjelenés
-
Kiterjedt képzelőerő
-
Meghatározó kitartás és tűrőképesség
-
Dinamikus fejlődőképesség
A
tehetségazonosítás gyakorlati feladatai után további négy szinten folytatódik a
tehetség készség- és rutinfejlesztése, amelyeket egyedi
művésztehetség-modellben rögzítettem:
Domokos – Művésztehetség-modell (2017) - Tenyéralak
1. Tehetségkészség (gyakorlati tapasztalat) –
begyakorlott legyen, ne csak információ szintű, TEHETSÉGAZONOSÍTÁS szintje
2. Nevelés (műveltség-, ismeret- és
tudásszint) – értelmileg átlagos, érzelmileg elmélyült és szellemileg magas
fokú legyen, TEHETSÉGGONDOZÁS szintje
3. Elismertség (általános megbecsültség) –
egyensúlyban legyen, tehát ne alul-, vagy túlértékelt, TEHETSÉGMENTORÁLÁS
szintje
4. Hasznosulás (gyakorlati illeszkedés) –
hétköznapi, emberközpontú haszna legyen, TEHETSÉGMENEDZSELÉS szintje
5. Tér-idő (környezeti kiterjedések) –
megfelelő legyen, jó időszakban, jó lokációban, TEHETSÉGKÖVETÉS szintje
több info:
ALMA SZÁR –
Szolgáltatások Általános Rendszere
- a
projekt megalkotója, kizárólagos tulajdonosa és jogos működtetője: a
MŰVÉSZI ZENE KÖR vezetősége
- a
projekt célja:
- az aktív és
interaktív tablet-alapú digitális zeneoktatás előtérbe helyezése
- az élménygazdag, személyiségfejlesztő
sikeres önkifejezés kialakítása dinamikus, fiatal előadók segítségével
- a művészi zene iránti érdeklődés
felkeltése és fenntartása
- az egyetemes zenekultúra megőrzésével
innovatív, korszerű problémamegoldási módszerek és eszközök tudatosítása
- művészeti értékmegőrzés,
értékközvetítés és értékteremtés
- kohéziós csoportkooperáció kialakítása
- a magas- és multikulturális
lehetőségbiztosítás és esélyteremtés
- a szabadidő koncentráltan hasznos és
hatékony felhasználása
- egyedi módszer- és eszközrendszer
ismertetése, tudatosítása és népszerűsítése
- a közösségi zene alkotó- és
előadó-folyamatainak továbbfejlesztése
- a tanulás és a továbbtanulás szakmai
támogatása
- a tanulmányi értékeredmények
javításának motiválása
- a hasznosuló sokoldalúság kialakítása
és fejlesztése
- tisztességes szakmai figyelem és
személyes gondoskodás biztosítása
- fellépési lehetőségek biztosítása
meghatározó rendezvényeken
- naprakész szakmai tapasztalatok
és ötletek megosztása
- elméleti és gyakorlati fejlesztés
kiegyenlítése
- versenyképes tehetségmenedzselés
- korszerű készségfejlesztés
- szakmai utánpótlás-nevelés
- vizsgára és felvételire való
felkészítés
- közösségfejlesztés és
közönségnevelés
- a projekt időtartama: 10 félév, a 10 program tematikája szerinti edukációs felosztásban;
a
3 alapprogram a teljes projektidőtartam alatt megjelenik, elmélyítő jellegű,
választható irányspecializációval;
Az egymást követő programokba történő bekerülés feltétele a min. 3,0 tanulmányi átlageredmény megléte és annak folyamatos javulása!
Az egymást követő programokba történő bekerülés feltétele a min. 3,0 tanulmányi átlageredmény megléte és annak folyamatos javulása!
- a
programok időtartama: 1 program 1 félév (6 hónap) időtartamú
- a
projekt alapelve: a közösségi zene iránt érdeklődők számára korszerű és
élményszerű közös zenei edukációs lehetőségek biztosítása
- a
projektelőadások rendszere és rendszeressége:
a
projektelőadások ciklus-rendszerben elérhetőek,
az
A-ciklus 120 perc/alkalom, a B-ciklus 90 perc/alkalom, a C-ciklus 60
perc/alkalom időtartamban kínál fejlődési lehetőségeket;
a
minden hónap páratlan heteiben megtartott előadások után a páros hetekben
egyéni felkészülés, gyakorlati tudásszintetizálás következik;
az
előadások praktikusan 2 heti rendszerességgel szerveződnek, tehát folyamatossá
válhat a készségfejlesztés, de megfelelő szabadidő jut az egyéni
önfejlesztésre, felkészülésre, kísérletezésre, alkotásra és egyéb szabadidős
tevékenységekre is
- a
csoportösszetétel: minimum 3 fő, dallam-akkord-ritmus szerepkörök szerint;
a
szerepkörök műsoronként változnak, így minden játékos minden szerepkörrel megismerkedhet;
az
alaplétszám megjelenése szükségfeltétel a közös fejlődés és a közösségi zenélés
hatékonysága érdekében
- a projekt rendje:
- Augusztus:
csoportszervezés; előadói bemutató előadások
- Szeptember
– December: előadások (I. félév)
- Január:
I. programzárás; beszámoló
- Február
– Május: előadások (II. félév)
- Június:
II. programzárás; beszámoló
- Július:
promóció; jelentkezés
ALMA MAG –
Minőségközvetítési Alapprogram Generáldimenzionálása
-
Prémium minőségű művészeti szolgáltatásaink feltétele a kölcsönös támogató
attitűd kiterjesztése, a partnerkapcsolatok ápolása.
-
Élményalapú edukációnk célja a tudatos, tisztességes és takarékos
fejlődésirányítás,
a dinamikus fejlődőképesség
biztosítása.
-
Kiemelkedő fejlődési teljesítmény kizárólag a korszerű tehetségmenedzselési programunkkal
eredményezhető.
-
Programjaink résztvevői számára kiemelt lehetőség az önálló szerepvállalási és
tapasztalatszerzési szándék koordinált menedzselése.
-
Szervezett társadalom- és magaskulturális érzékenyítési programjaink jótékony-hatékony
többletismereteket és tapasztalatokat biztosítanak a teljes felhasználó háló
számára.
-
Készségszintű művészi alapfunkciók kialakításával hatékony rutinfejlesztés
eredményezhető.
-
A sikerkereső, kreatív alkotó-előadó személyiségek helyes irányú fejlesztését
a kis létszámú projektcsoportjaink
biztosítják.
-
Rövidtávú célzott eredményeink a közösségi hasznosulású, tudásintenzív
kreativitás kialakítása és továbbfejlesztése.
-
Hosszútávú célzott eredményeink a meghatározó kitartás, valamint
a tűrőképesség kialakítása és
továbbfejlesztése.
-
Akusztikus, elektronikus és digitális hangszereink, eszközeink és módszereink
segítségével sokoldalú megjelenést biztosítunk.
-
Egyedi, perspektivikus élményalapú szakmai minősítési szempontjaink
alkalmazásával és előadóink személyes tapasztalatforrású különvéleményei
alapján naprakész és objektív mérés-értékelés-továbbfejlesztési keretrendszert
koordinálunk.
-
Szervezett, közösségteremtő és közönségművelési értékű eseményeink kiemelten
értékközvetítő céllal kerülnek megrendezésre.
Érzékelhetően
az akadémikus gondolkodást felváltja az alkotó, kreatív művészi szemlélet, amely
teret enged a tehetségmenedzselésben aktív alkotói kísérletezésnek.
Az ALMA Akadémia
szándékaink szerint teret enged ezeknek a kreatív alkotófolyamatoknak, a helyes
és korszerű személyfejlesztés érdekében.
Az alábbi összehasonlító
táblázat tudatosítja a különbségeket a hagyományos zeneiskolai képzés és az
ALMA edukáció között.
ALMA
- összehasonlító táblázat
|
||
szempontok
|
hagyományos
zeneiskolai képzés
|
ALMA edukáció
|
sikerközvetítés
|
előrögzített interperszonális
mediálás
|
kreatív interaktív
mediálás
|
célközönség-elérés
|
személyiségfejlesztő
individuális képzés tapasztalt szaktanárokkal
|
szerepvállaló közösségi
zenefejlesztő, tehetségmenedzselő edukáció sokoldalú, kreatív és tapasztalt
előadó- és alkotó-művésztanár előadókkal
|
jellemző
kulturális kiterjedés
|
zenekultúra és
egyetemes kultúra
|
magaskultúra
és társadalomkultúra
|
képzési
szerepvállalás
|
szakmai alapfunkciókat
tanul
|
személyes szerepköröket
tanul
|
interpretáció
típusa
|
motivált előadás
|
inspirált alkotás
és motivált előadás
|
tanulási
folyamat
|
passzív szabálykövető
másolás
|
aktív tapasztalati
önkifejezés
|
tudásintenzitás
|
klasszikus egyetemes
ismeretanyag
és tudásmegosztás
|
korszerű és
naprakész ismeretek
és gyakorlati kompetenciák
|
alkalmazott eszközök
|
akusztikus,
vagy elektronikus
|
akusztikus, elektronikus
és digitális
|
alkalmazott módszerek
|
külön elméleti
és gyakorlati tanmenet
|
szintetizált
és szinkronizált
elméleti és
gyakorlati program
|
társadalomkulturális
cél
|
értékmegőrzés
- értékközvetítés, közművelés, közönségnevelés,
IQ - EQ készségfejlesztés
|
értékteremtés
- értékközvetítés,
kooperatív
hasznosulás,
szerepvállalás
kialakítása,
IQ - EQ – SQ készség-
és rutinfejlesztés
|
gyakorlati
forma
és értékelés
|
formális
oktatás, frontális nevelés
sztenderdértékeléssel
|
nonformális és
informális képzés,
párhuzamos fejlesztés
(az edukációs előadóval együtt zajlanak a folyamatok)
egyedi
értékelési keretrendszerrel
|
érzékenyítés
|
kudarckerülés
iránt
|
sikerkövetés
iránt
|
bemeneti
elvárás
|
zenei
fogékonyság
|
nyitott személyiség
|
kimeneti elvárás
|
művelt
személyiség,
klasszikus
képzettség
|
sokoldalú
szolgálóvezető,
kompatibilis
képzettség
|
Az
egyetemről minden egyes diplomám megszerzése után további kérdések merültek fel
bennem, amelyekre nem kaptam választ az állami fenntartású zeneiskolák és
művészeti iskolák művésztanáraként tevékenykedve és egyre nagyobb ambíciót
éreztem a privát- és versenyszférában szerzett edukációs és interpretációs tapasztalataim
felhasználására.
Mivel idén már
30 éve vagyok színpadon – tekintve, hogy koragyermekkoromtól az ének-zenei
általános tanulmányaim mellett a zeneiskolában is rendszeresen felléptem – elérkezettnek
láttam az időt széles körben, nyilvánosan megosztani tudásom és tapasztalataim.
Sikerkeresés
= a sikeres programok, személyek módszereinek, eszközeinek felkutatása
Sikerkövetés
= a sikeres programok, személyek módszereinek, eszközeinek edukációs
elsajátítása
Sikerközvetítés
= a sikeres programok, személyek módszereinek, eszközeinek megosztása
A JAZZ FIVE
korszerű tehetségmenedzselési programja az új ismeretek elsajátítása mellett
INGYENES fejlődési és szinten tartási lehetőséget biztosít a szakmai
utánpótlásképzésben részt vevőknek, valamint a műkedvelőknek egyaránt.
A program célja a kiemelkedő
tehetségek naprakész szakmai tanácsokkal, tapasztalatokkal való segítése,
szakmai pályájuk követése.
A program során kiemelkedő teljesítményt
nyújtó növendékek részére közös fellépési - magas szintű előadói rutinszerzési
- lehetőségeket biztosítunk.
A
közönségnevelési és közművelődési szempontok alapján összeállított – oktató és
fejlesztő jellegű - magas társadalmi és művészi értékű interaktív előadás,
hangszerbemutatóval és HD háttérvideókkal színesítve, a kor és a helyi
igényeket szem előtt tartva fejleszti a tanulni és zenélni vágyó hallgatókat.
A
zenei nevelés és a közös zenélés során kialakított kiegyensúlyozott légkör
társadalmi értékfaktorával rendkívül kedvező feltételeket biztosít a
közismereti tanulmányok során elsajátítani kívánt ismeretanyag rögzítéséhez,
valamint a programban részt vevő tehetségek személyiségfejlődései és –
szorgalommal párosulva - gyors fejlődési képességei példaértékű motivációs
erővel bírnak társas kapcsolataik során.
A
legmagasabb szintű zenei elvárásokra felkészülve a növendékek egyéni és társas
kompetenciái jelentősen megerősödnek és stabilizálódnak a tanulmányok során,
hiszen az aktuális feladatokat, vagy problémákat - a zenei nyelvrendszerben -
közösen megoldva hatékony tapasztalatszerzési és módszermegosztási, valamint
kiterjedt mentális értéknövekedés tapasztalható.
A JAZZ FIVE
tehetségmenedzselési program zenei anyaga teljes mértékben illeszkedik a komolyzenei
és szórakoztató zenei tanszakok alap- és középfokú tantervéhez , így a kitartó
– és így jelentős repertoárt kialakító - növendékek hatékony segítséget kapnak
– a szakmai szintjüknek megfelelő – műsoruk tudatos kialakításához, előadási
darabjaik művészi szintre fejlesztéséhez, valamint bizonyítványaik egyszerűbb
megszerzéséhez.
Művészeti
intézmények és tehetségpontok számára tehetségmenedzselési, fejlesztő
közművelődési rendezvényekre, közösségi, kulturális és művészeti programokra
ajánlunk a kulturális szervezők, intézményvezetők figyelmébe!!!
A programzáró bemutató koncertek
előtt lehetőség nyílik a legkorszerűbb zenei ismeretanyagok elsajátítására
kötetlen, játékos tanulási és hatékonyan aktív kikapcsolódási formában -
korszerű IKT eszközök segítségével -, elméleti és gyakorlati szinten egyaránt.
Az elméleti – kottalejegyzési és alapvető zenei - ismeretanyagok elsajátítása
után a növendékek gyakorlati szinten – a legmodernebb ingyenes digitális
kottaíró és digitális hangszeres alkalmazások segítségével - hasznosítják a
legfrissebb információkat.
Az ingyenes
képzést követő koncert során a JAZZ FIVE zenekar professzionális szinten
mutatja be a hallgatóknak a legújabb ismeretek alkalmazási területeit a közös
zenélés örömével kiegészítve.
A
programba elsősorban ÉNEK, FAFÚVÓS (furulya,
klarinét, szaxofon, fuvola), RÉZFÚVÓS (trombita, kürt, tenorkürt,
harsona, tuba), BILLENTYŰS (zongora, orgona, szintetizátor) és AKKORDIKUS
(gitár, ütő) tanszakon tanuló növendékek jelentkezését várjuk!!!
A
programok szellemi-, fejlesztői és megvalósítási tulajdonjogainak birtokosai a
Művészi Zene Kör vezetői.
MŰVÉSZI ZENE KÖR
tehetségmenedzselő szervezetem tevékenységei
Domokos Módszer Keretrendszer - a köznevelésben és az alternatív művészetoktatásban alkalmazható digitális zenei edukációs lehetőségek címmel nemzetközi
jogvédelem alá vették zenepedagógiai módszereim.
Digitális
zenetanulás tablettel:
Ez a Domokos Módszer-keretrendszer módszertani
szolgál alapul a nagy érdeklődést generáló ALMA – Alternatív Lehetőségek Művészeti Akadémia számára, ahol a
Közösségi Zene Projekten belül jelenleg a DALHÁZ Projektdivízió kezdte meg a zenei
edukációs tartalmak megosztását, kimagaslóan nagy sikerrel.
a siker alapja a kreativitás és azon
belül az alkotóművészet előtérbe helyezése, amely ebben a formában
egyedülállóan hasznos módszer az amúgy is nagy alkotókedvvel rendelkező Z és
ALFA generációk körében.
Mivel módszer-keretrendszerem a
fiatalabb generációk erősségeit használja fel folyamatos a sikerélmény és a
motiváció, valamint kiterjedt mértékű az inspiráció a digitális zenei
előadásokon hétről hétre, ahol a hagyományos akusztikus és elektromos hangszereken
kívül korszerű digitális hangszerek és tabletek is felhasználásra kerülnek az
élményközpontú kreatív zenei alkotófolyamatok során.
Ezek
a lehetőségek és a folyamatosan érkező művésztanári tapasztalatok
hozzásegítettek a pozitív zenei digitalizációs jövőkép megalkotásához, ahol egyértelműen
központi szerepet kap a robottechnika és az általános mesterséges intelligencia,
mind az előadói, mind pedig az alkotóművészi szerepkörök dimenzionálásában, a
személyes/emberi elméhez kapcsolódó, támogató jellegű robotizált és automatizált
infokommunikációs technika (IKT) kiterjesztésében.
A mesterséges
intelligenciát aktívan felhasználó folyamat hamarosan a köznevelési intézmények
területén is megjelenhet, amennyiben nő azon vezetők száma, akik hajlandóak elállni
a digitális fejlődés útjából.
A jövő
edukáció-potenciálja:
1. teljes
értékű, személyre szabott szereptematikus oktatás és nevelés
2. natívan
hasznosuló tehetség- és alkotó jellegű tudásfelhasználás
3. robotvezérelt
interaktív tartalommegosztás
4. mesterséges
intelligencia-támogatás a mindennapokban
5. IKT
okoseszközök monopóliuma
6. digitális
intézményi IOT-keretrendszer
7. VR
és min. 7D alkotói projekt- és közösségi környezet
8. információszükséglet-és
szakmaorientált digitális tananyag
9. 24h
aktivitású digitális tanárszerep és online-mentorálás
10. 24h
aktivitású digitális vezetői szerep és online-menedzselés
Debrecen, 2018. Január
21.
Domokos
János Antal
Trombitaművész-tanár, Karmester,
Nemzeti ösztöndíjas Zeneszerző, Szövegíró,
Szakvizsgázott pedagógus, Közoktatási vezető,
a Művészi
Zene Kör tehetségmenedzselő szervezet és
az Alternatív Lehetőségek Művészeti Akadémia vezetője